mandag 18. oktober 2010

Glittre, dag 7

Ja, da var det mandag igjen da...eller...snart tirsdag. Kjenner at det har vært en hard dag selv om helga ikke har vært så slapp som den kanskje ville vært hjemme. En time tidligere opp merkes det altså. Og så var det på morgentrim som var på grensen slitsom. Men det gikk jo noenlunde greit.

Mandag er også dagen for legevisitt. I dag fikk jeg svar på de fleste prøvene som ble tatt de første dagene. Det meste så veldig bra ut. Det som jeg kom dårligst ut på var belastningstesten, eller hva det kalles. Jeg bruker ikke det jag kan av lungekapasiteten når jeg er i bevegelse...eller noe sånt. Å det har mye med utholdenhet og gjøre og selvfølgelig...vekten. Jeg ligger visst 17kg over en "grei" vekt. Jeg vet jeg er overvektig, men dette var noe drøyt. Så da ble jeg litt lei meg i bunn og grunn. Vet at jeg bærer på for mye, men er aldri kult å høre flere ganger av andre. Men det er jo klart at det meste blir lettere når man har litt mindre "bagasje" å drasse på. Må nok få litt mer hjelp til å finne ut av hvordan jeg skal gjøre dette. Men slanking i jula kan de bare drite i!!

Etter lunsj var det en forelesning om trening. Det er jo også greit å ha fått med seg. Kjekt å vite hvordan man skal trene, hvordan trene effektivt og når man har dårlige perioder osv.

I 14:00 tiden var det tid for vanngymnastikk. Kunne forsåvidt sammenlignes med det jeg var med på på Gran Canaria, men det har jeg jo ikke fortalt så alt for mye om. Hopp og sprett og spring i vann rett og slett.

Litt utpå eftan var det nok en forelesning. I dag var det en gjesteforeleser som fortalte om sitt liv med kronisk sykdom. Han fortalte ut ifra sitt synspunkt hvordan mange av oss tenker og føler ang hvordan vi lever med den diagnosen vi har. Vi fikk også vite litt generellt om ting som kan være hjelpsomt i hverdagen og ting som kan være nyttig å finne ut av og prøve. Veldig bra å få med seg, selv om jeg sikkert har glemt halvparten allerede.

Utpå kvelden klarte jeg ikke helt å bestemme meg for om jeg skulle kjøre treningsprogram eller slappe av. Det ble til det siste. Ingenting galt med en hviledag, har jo tross alt deltatt på to aktiviteter (prøver å overbevise meg selv). Titta litt på tv med noen andre inne på tv-stua før jeg tusla hit for å skrible og nerde litt før jeg bikker køya.

I morra er det på'n igjen...hvis jeg ikke blir alt for støl etter dagens kromspring :P

God natt!

4 kommentarer:

  1. Om det er noen trøst fikk jeg høre at jeg var overvektig også av legen min her om dagen. :P Det er jo sånt jeg vet da, jeg har jo øyne jeg også, så jeg tar meg ikke 'nær' av det. Er bare et faktum liksom.:P Men greia er at hun var ikke spesielt hjelpsom da, utover det. Det er liksom ikke barebare å bli sunn sånn helt uten videre. Så der kan du se deg heldig med at du lærer masse om en sunn livsstil! :)

    Jeg trykker meg inn på bloggen din flere ganger om dagen for å følge med jeg, vettu. Spennende å høre hvordan det går. Ooog... alt annet enn å lese pensum! :D

    SvarSlett
  2. Det er jo liksom noe man legger merke til, men aldri moro å høre likevel. Selv kan jeg jo spøke litt med det, men det er jo et faktum at det er til hinder i visse situasjoner. Hørt det før jeg også, men ingen som sa noe om hvordan jeg skulle gå ned. Vi vet det vel litt sånn i bakhodet, men det er vanskelig å komme igang om man ikke har noe konkret å jobbe etter. Leit at det skal være så vanskelig å få hjelp. Folk reagerer liksom ikke skikkelig før det går skikkelig på helsa løs. Så nå er jeg heldig og kan få hjelp. Skal ha et møte med kostøkonomen etter hvert og håper det kan hjelpe ennå mer. Å det finnes jo ikke vekter rundt om kring, så jeg har fått time på laboratoriet på mandag får å veies der. Se om det har noe effekt i det heletatt noe jeg gjør her. Gir jo en viss pekepin i hvertfall. Noen raser jo ned, mens andre bruker litt lengre tid. Jeg har ikke merket noe drastisk foreløpig i hverfall :P

    Hyggelig at du følger med da :) Sikkert ikke det mest interessante lesestoffet for alle, men det er jo litt for min egen del også.

    Og kanskje noe bedre enn pensum til tider :P Kanskje noen lærer noe her også? :P

    SvarSlett
  3. Det er ikke lett å finne vilje og, vel, nok kunnskap til å gå ned. Media oversvømmes jo av fantastiske metoder til både det ene og det andre, men det er vanskelig å finne ut hvor man skal begynne, samt hva som faktisk funker. Spesielt motivasjon og viljestyrke skorter det på hos meg. Det er jo egentlig ikke verre enn at man må forbrenne mer energi enn man inntar... :P Men det er det å være motivert til å begynne som kan være et problem.

    Litt for glad i sjokolade... Også er det vanskelig å spise sunt på mitt budsjett. Det er billigere med usunn mat, rett og slett. :|

    :)

    SvarSlett
  4. Nei, det er ikke så greit. Her fokuseres det ikke så voldsomt på slanking sånn direkte, men det å være bevisst og kanskje legge om kostholdet litt. Men det er som du sier, lettere og billigere med usunn mat. Og det blir gjerne litt ensformig også kanskje. Jeg trodde liksom det skulle hjelpe seg bare å bevege seg, men det skal som regel litt mer til. Det vi lærer her er jo sånne ting som hvordan og når treninger får effekt. Og de setter ikke pris på sånne hurtigløsninger og "motedietter". Første steg er jo å kutte ut alt det ekstra man dytter i seg som sjokolade og annet digg. Sliter med det jeg også. Du vet jo hvor glad jeg er i cola f.eks. Jeg har blitt mer bevisst ja, men kommer nok ikke til å bli helt obsessed. Jeg liker å kose meg med litt dessert eller et kakestykke eller noe, å det er ikke noe galt i det. Men det er jo det å kunne begrense seg litt...og det er ikke alltid lett. Er jo så mye godt å dytte i trynet atte...

    SvarSlett